- +31 (0)547 38 58 43
- Alleen merkkwaliteit
- 24 uurs-verzendservice
- Paypal, Visa, Mastercard
- meer dan 25 jaar ervaring
Wat maakt een goed instrument?
Een goed klinkende viool herken je aan het feit dat ze aangenaam is om naar te luisteren Ze klinkt niet gesloten of metaalachtig, en ze resoneert goed. Het instrument dient in goede staat te zijn en prettig in de hand te liggen tijdens het test-spel. Ook al zijn de Instrumenten even groot, ze verschillen in de breedte van de hals en in de hoogte van de snaren. Dus het gevoel wanneer de snaren op de kam worden gedrukt, is anders.
De relatie tussen instrument en muzikant is altijd heel hecht, en ze moeten dus goed bij elkaar passen. Het is volkomen normaal dat een relatie met een nieuwe viool een paar dagen nodig heeft om zich te ontwikkelen
Over goede oude violen en slechte wijn
Eén naam leeft in de wereld van de vioolmuziek als geen ander: Antonio Stradivari. De beste violen ooit komen uit de werkplaats van deze meester! Er zit een kern van waarheid in elk gerucht: Stradivari heeft inderdaad een aantal indrukwekkende instrumenten gebouwd. Maar er kwamen ook middelmatige instrumenten uit de Stradivari-werkplaats. En die worden niet beter enkel een alleen omdat ze ouder worden. Eva Lämmle, vioolbouwer uit München, legt het uit door het met wijn te vergelijken: een slechte wijn is ook na vele jaren nog steeds een slechte wijn.
Ook een viool gebouwd in de 20e of 21e eeuw kan een heel goede klank hebben. Het is dus geen drama als schoolkinderen, gevorderde en zelfs professionele violisten een niet zo eerbiedwaardig (lees: oud) instrument bespelen. Integendeel: bij blinde tests presteren nieuwe snaarinstrumenten puur qua klank vaak beter dan oudere instrumenten.
Maar het kan natuurlijk soms ook een oude viool zijn.
Voor professionele violisten zijn er nòg redenen die pleiten voor een oud instrument: violen uit voorbije eeuwen en vooral uit bekende ateliers zijn een investering: die violen hebben uiteraard een prijskaartje. En ook: een aantal zeer goede violisten bespeelden een Stradivarius, en wie zo een instrument mag bespelen plaatst zichzelf in deze muzikale traditie.
Kwaliteitskenmerken van violen
Wie net begint met vioolspelen of nog studeert, heeft geen instrument van topkwaliteit voor bedragen van vier of vijf cijfers nodig. Vooral in het begin hebben jonge mensen baat bij instrumenten die bedoeld zijn om te worden bespeeld en niet als investering - zodat ze hun muzikale talent kunnen ontwikkelen op een stevig gebouwd, betrouwbaar instrument dat ze niet hoeven aan te raken met de spreekwoordelijke fluwelen handschoenen vanwege het dure prijskaartje. De viool moet echter wel nog steeds van hoge kwaliteit zijn.
Gebruikte materialen
De materialen waaruit de snaarinstrumenten zijn gemaakt, bepalen de klank. Het trillen van de nerven in het houten lichaam genereert via de snaren de specifieke stem van de viool. Ook de hals en krul zijn van hout gemaakt. Het bovenblad van violen is meestal gemaakt van sparrenhout. Een fijn tot middelgroot patroon van jaarringen, dus smal tot gemiddeld breed, duidt op een hoge kwaliteit. Het hout is dan zeer regelmatig gegroeid. Zowel de rug als de zijkanten en de hals van de snaarinstrumenten zijn meestal van een ander hout gemaakt: esdoorn en vooral plataan zijn prachtig gevlamd, met mooi zichtbare nerf.
Lak
De olie-vernis van oude violen is bijna legendarisch: dit zou het echte geheim van hun geweldige klank zijn. Dat kan kloppen als we het geluid van violen met olie-vernis vergelijken met goedkope violen uit industriële productie. Deze laatsten hebben meestal een nitro- of kunstharslak. Maar is het in dit geval alleen de vernis die de klank maakt? Hij ruikt zelfs vele weken na de productie extreem onaangenaam, en wordt vaak aangebracht met behulp van industriële spuittechnieken, die een negatieve invloed hebben op het trillingsgedrag van de viool.
Klank- en speeleigenschappen
Een viool moet uiteraard mooi gemaakt zijn - het instrument moet een genot zijn om naar te kijken. Belangrijker is echter, vooral voor studenten, de bespeelbaarheid van het snaarinstrument. Klankkleur en volume worden heel individueel waargenomen. Ook de reactie van een viool hangt erg af van wie ze bespeelt, en hoe - dus een geluidstest en test-spel zijn onontbeerlijk.
Om viool en speler in harmonie de laten functioneren, moet de maat van de viool goed zijn. De hele viool, aangeduid als 4/4, is bedoeld voor volwassenen, terwijl voor kinderen de lengte van de arm en de leeftijd worden gebruikt om de juiste maat te bepalen. Niet alle fabrieksviolen zijn slecht: vele worden weliswaar industrieel geprefabriceerd maar daarna met de hand afgewerkt in een werkplaats. De klank- en speeleigenschappen zijn dan beter dan bij een puur industrieel vervaardigde viool.
Een goed klinkende viool herken je aan het feit dat ze aangenaam is om naar te luisteren Ze klinkt niet gesloten of metaalachtig, en ze resoneert goed. Het instrument dient in goede staat te zijn en prettig in de hand te liggen tijdens het test-spel. Ook al zijn de Instrumenten even groot, ze verschillen in de breedte van de hals en in de hoogte van de snaren. Dus het gevoel wanneer de snaren op de kam worden gedrukt, is anders.
De relatie tussen instrument en muzikant is altijd heel hecht, en ze moeten dus goed bij elkaar passen. Het is volkomen normaal dat een relatie met een nieuwe viool een paar dagen nodig heeft om zich te ontwikkelen